ja dom tål lite bly i nackarna

Sunday, January 04, 2009

Seier for motstandskampen!

Jeg blir ikke særlig kreativ av krig, jeg blir bare jævlig forbanna. Hele helgen har jeg sittet og trykket oppdater på Al Jazeera og Haaretz sine hjemmesider, ventende på nyheter om utviklingen på bakken i Ghazzah.
Problemet er at det nesten ikke kommer ut nyheter fra den israelske hæren (IDF) og Hamas sine nyheter kommer sjelden på engelsk. Så egentlig sitter jeg bare og er forbanna og venter på at noe skal skje. Det bør bli et nytt begrep: F5-raddis.

Men
det har kommet ut noe info: Èn israelsk soldat er drept og 31 skadet, èn av de veldig alvorlig. Hamas sier de har tatt to israelske soldater til fange. IDF avviser dette. Det kan være propaganda, det kan være sant. Det vet vi ikke.
Mads Gilbert står til knærene i blod på et sykehus i Ghazzah. Han sendte en sms til norske venner:

«De bombet det sentrale grønnsakmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa. Hades! Vi vasser i død. Blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri oppleve noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre. Alt. GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboka nå, alle!»

Det Gilbert sier er sant og sammenligningen med Hades (dødsriket) er heller ingen overdrivelse. Folk må møte opp i demoen tirsdag 6.januar kl.17.00 på Den Blå Steinen.

En merkelig nyhet kom også fra IDF i dag, de sier:

"Ground operation in Gaza has not yet reached urban areas"

Dette er merkelig fordi Israel startet invasjonen i går, hvorfor har de ikke kommet seg til de tettbebodde områdene?
Det jeg tror har skjedd, gjennom natten og dagen i dag er at IDF har møtt på så stor motstand nord i Ghazzah at de ikke klarer å komme seg inn til de tettbebygde områdene. Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men situasjonen minner mer og mer om Libanon i 2006, da IDF ble stoppet av Hizballah noen kilometer inn i landet. Inshallah, vil også denne invasjonen ende i et nederlag for sionistene.

Seier for Al-Qassam-brigadene!
Fritt Palestina!

2 Comments:

Blogger Engeline said...

Jeg er så glad for at du blogger, KRistian. For jeg orker ikke være F5 - raddis, men så kommer jeg innom bloggen din og du forteller meg alt det grunnleggende jeg trenger å vite, forstå, om saken, de viktigste oppdateringene. Jeg vet ikke om kreativiteten, men du skriver i alle fall veldig godt, med en fin balanse mellom subjektivt prat, sitater og oppsummering av saken. Seier for Al-Qassam-brigadene!
Fritt Palestina!

Og F5 - raddis er et glimrende begrep. Det skal jeg bruke igjen senere.

3:58 PM

 
Blogger Murat said...

Det er godt å høre at mine irriterte skriblerier settes pris på ;)

8:12 AM

 

Post a Comment

<< Home