ja dom tål lite bly i nackarna

Wednesday, December 17, 2008

70% bra?

På et populært tv-program i Russland hadde de nettopp en avstemning om hvem som er den den mest populære russiske leder gjennom tidene. Stalin ble nummer tre i kåringen etter at hundretusenvis hadde sendt inn sin stemme. Noen lesere vil kanskje bli overrasket over dette.
Som maoister ser vi kritisk på Stalin-epoken, men det er forskjell på å være kritisk - og kaste ut barnet med badevannet, som mange politiske kamerater i og rundt Rødt gjør.
Stalin var en stor marxist-leninist*, som omgjorde Sovjetunionen fra et tilbakendeliggende jordbruksamfunn til en supermakt. Dette moderniseringsprogrammet gjorde at Sovjet var istand til å beseire nazi-Tyskland.
Når det er sagt: Jeg er ingen Hoxaist, jeg forguder ikke Stalin. Han hadde mange feil og svakheter som leder, feks at han hadde en tendens til å kappe hodet av folk(©). Men som en klok - nå ekskludert RUer - en gang sa: "Det går ikke an å hate Stalin".

*han var også den første til å bruke det begrepet

6 Comments:

Blogger Murat said...

Denne bloggen har jeg hatt i mange år og dette er det første virkelige sekteriske innlegget. Bær meg over:)

9:26 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Sekterisk? Hvordan da? Stalin var en stor revolusjonær leder, kamerat! Ingenting å skamme seg over at man anerkjenner det.

6:38 AM

 
Blogger Murat said...

Neida, skammer meg ikke over å støtte Stalin, jeg bare prøver å holde sånt unna bloggen min. Det er derfor vi har Leftist Trainspotters ;)

Btw, du må begynne å blogge igjen. Dette er uholdtbart.

Fram for MLM!

8:16 AM

 
Blogger Engeline said...

Jeg har lest verre sekteriske innlegg. Dessuten er det et faktum at han ble valgt som nr. tre, et veldig viktig faktum som nordmenn flest ikke vet om. Hurra!

3:50 AM

 
Blogger Murat said...

Jess! Hurra!

4:32 AM

 
Anonymous Anonymous said...

http://www.kommunisme.no/romerike-lag/view/95

1:08 PM

 

Post a Comment

<< Home