ja dom tål lite bly i nackarna

Thursday, December 11, 2008

Sjette dag med opptøyer













(Banneret er lagd av Panathinaikos-suporterne)

Opptøyene fortsetter på den sjette dagen. I flere byer har demonstrantene kastet steiner og flasker på politistasjoner. Politiet svarer med tåregass for å splitte opp demonstrantene.

TF har oversatt flere uttalelser fra de greske kommunistene. Dette er interessant lesning og det er veldig bra at TF gjør dette.

Samtidig er Rødt helt stille...

Det må legges til at det eksisterer en splittelse på den greske venstresiden. Gammelkommunistene (revisjonistene) støtter regjeringen og har kritisert Hellas' kommunistiske organisasjon (KOE) (som er maoister) for deres deltakelse i opptøyene.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lurer på hva NKP mener om at et av "søsterpartiene deres, som fører kampen hver dag" oppfører seg som de borgerskapets lakeier de er...
Å.

2:27 AM

 
Blogger Fjeldstad said...

Du leser tydeligvis ikke bloggen til Rødt IU. (http://iu.raudt.no/iublogg.html) Der har uttalelsen fra KOE ligget ute siden 8 desember...

5:41 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Hvis dette er noe rødt mener burde de legge det på sida si, ikke hjemme det på en eller annen ukjent blogg.

6:17 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Jeg er enig med Anonym i dette tilfellet. Ingen tvil om at det fremdeles er bra folk i Rødt, og det er flott at internasjonalt utvalg siterer KOE med en gang, men i så viktige, store saker som dette burde det vært i hvert fall kommentert på den offentlige hjemmesiden.

(Og pirk: Jeg legger merke til at det kun er uttalelser fra KOE som ligger ute på denne bloggen. Jeg savner et slags oppmuntrende, helhjertet heiarop, eller i hvert fall noen linjer om hvilke tanker Rødt IU har gjort seg rundt opprøret.)

6:59 AM

 
Blogger Murat said...

Nei, Jokke: jeg leser ikke bloggen til IU. Og hvis ikke jeg gjør det - så er det nok veldig få andre som gjør det.

Som Ellinor sier, dette burde legges ut på hovedsiden.

Til "Å",

(Åsmund tipper jeg:)

NKP og Rødt har det til felles at de er musestille om denne saken. Jeg får ikke dette helt til å rime, for i ord snakker man om og oppfordrer til opprør, men når opprør faktisk bryter ut så sier de ingen ting.

8:12 AM

 
Anonymous Anonymous said...

http://roedt.no/nyheter/2008/12/hellas-oppror/

Tysdag kl.17.00 er det planleggingsmøte for støttemarkering utafor den det greske konsulatet, på kontoret i VT6.

5:15 AM

 
Blogger Murat said...

Jeg sier som Ottar-damene sa:

"Det var faem meg på tide!"

:D

5:25 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Too Little Too Late

5:39 AM

 

Post a Comment

<< Home