ja dom tål lite bly i nackarna

Tuesday, December 09, 2008

Björn Afzelius - Sång till Friheten

Du är det finaste jag vet.
Du är det dyraste i världen.
Du är som stjärnorna,
som vindarna,
som vågorna,
som fåglarna,
som blommorna på marken.

Du är min ledstjärna och vän.
Du är min tro, mitt hopp, min kärlek.
Du är mitt blod
och mina lungor,
mina ögon,
mina skuldror,
mina händer och mitt hjärta.

Friheten är ditt vackra namn.
Vänskapen är din stolta moder.
Rättvisan är din broder.
Freden är din syster.
Kampen är din fader.
Framtiden ditt ansvar.

6 Comments:

Blogger VALK said...

Fin, fin sang.

11:07 AM

 
Blogger Murat said...

veldig

1:04 PM

 
Blogger Engeline said...

Hm. Takk. Jeg er glad i den sangen.

5:52 AM

 
Blogger Murat said...

Dette er nok en av de fineste anti-fascistiske sangene i verden.

Den er skrevet at Silvio Rodriguez, en cubansk kommunist.

Ellinoren,

det var jo du som fikk meg til å høre på Björn Afzelius og Hoola Bandoola Band for mange herrens år siden. Husker du det?

12:33 PM

 
Blogger Engeline said...

Selvsagt husker jeg! Derfor ble jeg ekstra glad for at du la den ut:P Men jeg visste ikke at dette var en cubansk sang opprinnelig, det var veldig fint.

2:41 PM

 
Blogger Murat said...

Det jeg liker spesielt med denne sangen er at det ikke er enda en sånn pasifistisk blomsterbarn-sang.

Bjørn Afzelius synger at vi må sloss for friheten vår, den kommer ikke servert på et brett.

Og noen ganger innebærerer det væpna kamp, som var tilfelle i Cuba - hvor en væpna revolusjon var nødvendig for frigjøring.

8:23 AM

 

Post a Comment

<< Home