ja dom tål lite bly i nackarna

Wednesday, December 10, 2008

Løse tanker om Rødt

(Først: dette er bare noen løse tanker jeg gjør meg, så ikke bruk det imot meg hvis du finner meg på stand og deler ut Rødt Nytt.)

For øyeblikket pågår det noe som kan minne om en revolusjon i Hellas. Opptøyene har som mål å velte regjeringen og kommunister spiller en ledende rolle.

Hva gjør så Rødt? Sender ut støtteerklæringer? Legger press på regjeringen om at den må hente hjem ambassadøren? Tar initiativ til demonstrasjoner? Okkupasjoner av den greske ambassaden?

Nei, Rødt er stille. Det pågår noe som kan ligne en revolusjon i Europa og Rødt - som hevder å være et revolusjonært parti - har ikke engang sendt ut en støtteerklæring. Jeg kunne sikkert bare avfeid dette som en menneskelig glipp, men det følger et mønster der Rødt er helt passive og hvis de først gjør noe, så gjør de sånne håpløse ting som å foreslå å sende norske soldater til DR Kongo.

På Rødt sine hjemmesider kan en lese at partiet på en meningsmåling nå "er på vippen". Ifølge Torstein Dahle skal denne vippeposisjonen brukes til å bevilge 10 milliarder kroner ekstra til kommunene. Ti miliarder til kommunene? Er det derfor vi skal på Tinget?
For jeg tror det er her bikkja ligger begravd: det parlamentariske arbeidet ("komme inn på tinget") er gjort om til en strategi fremfor en taktikk. For å si det litt flåsete: å komme inn på Stortinget er viktigere enn hvordan vi kommer inn. Derfor tones retorikken ned: kommunisme, revolusjon og opprør forsvinner og erstattes med:

"Rødt er partiet for deg som blir forbanna når det skjer noe galt, i lokalsamfunnet, i Norge eller internasjonalt; og partiet for deg som vil gjøre noe med det."

Hvilke partier kunne ikke sagt dette om seg selv? Hvor er klassekampen? Hvor er opprøret? Hvor er anti-imperialismen?

Jeg tror dette henger sammen med at Rødt har blitt et parti alà Enhedslisten: et eurososialistisk, reformistisk parti. Et parti som ikke jobber for revolusjon og kommunisme, men et parti som har som hovedstrategi å komme inn på Stortinget for å bevilge mer penger til kommunene.

Var det dette vi la ned akp for?

6 Comments:

Blogger Engeline said...

Hurra. Dette er veldig godt forklart hva som er problemet til Rødt. Og jeg liker særlig godt begynnelsen din, hvor du tar forbehold - for det er jo slik, akkurat slik!

5:51 AM

 
Blogger Murat said...

Takk,

glad for at du er enig. Du har tross alt et bredere perspektiv, da du også får erfart hvordan Rødt jobber i Trondheim.

6:04 AM

 
Blogger Engeline said...

Jeg er veldig enig, og jeg synes det stemmer bra uansett hvor i landet jeg er, for jeg synes kritkken du retter gjelder både Rødt på lokalplan og kanskje særlig Rødt slik de fremstår offentlig. Det er så bra at du skriver dette, for du formulerer det bedre enn jeg kunne klart.

Og som sagt, jeg liker det aller best fordi du tar et forbehold, ikke forkaster dem fullstendig, bare retter stiv kritikk for alle de feige valgene de tar. Rødt er fremdeles det eneste partiet jeg kunne stemt på til valg, men særlig revolusjonære synes jeg ikke de er om dagen.

6:36 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Hei, kan rødt sin stillhet ha grunnlag i at det er anarkistiske grupperinger som driver fronten i Hellas? Så vidt jeg vet er ikke Rødt spesiellt glad i anarkister, da det bryter med sentralime-tankegangen..

12:22 PM

 
Blogger Murat said...

Oii,

din blogg var jo superoppdatert om opprøret!

Veldig bra.

Og ja, jeg tror du kan være inne på noe.
Men jeg tror først og fremst - som jeg sier i posten - at Rødt beveger seg i en reformistisk retning der opprør og klassekamp erstattes med "mainstreampolitikk". For å spissformulere det litt: Politikken skal ikke føres i gatene og på arbeidsplassene, den skal føres i kommunestyrer og Stortinget.

De greske maoistene har valgt en mye klokere og inkluderende linje i denne saken (jeg vil kalle det masslinje), selvom opptøyene (ihvertfall i starten) hadde en "anarkistisk" karakter, så velger KOE å samarbeide bredt.

1:13 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Hei

Tjen folket okkuperer ikke ambassader akkurat, men vi har ei ganske bra oppdatert nettside.

Jeg er ikke sikker på om det er rett at det er anarkister som driver opptøyene. Så mange anarkister er det ikke der. Dette er et masseopprør med mange tendenser som forsøker å lede hele eller deler av bevegelsen. Anarkistene er en strømning, maoistene i KOE er en annen - men fagbevegelse, fotballsupportere osv. er sterkt involvert.

Uansett - i denne situasjonen er det viktigste å samle flest mulig til hard motstand mot den greske regjeringa og deres lakeier.

Det er rett å gjøre opprør!

3:46 AM

 

Post a Comment

<< Home