ja dom tål lite bly i nackarna

Monday, December 03, 2007

Et liv i kamp, et liv for arbeiderklassen



Jeg mottok en epost fra "Joe Hill" (Henrik Ormåsen) her om dagen og jeg begynte å tenke litt på Joe Hill. Han organiserte industriarbeidere og skrev folkemusikk i USA på begynnelsen av 1900-tallet, noe borgerskapet ikke hadde så mye sansen for.

I en farse av en rettsak ble Joe Hill dømt til døden for et drap han åpenbart ikke hadde begått. Jeg leste i A People's History of the United States at hans siste ord var:

Don't waste any time in mourning. Organize

Amen for det.

Testamentet hans er veldig beskrivende for hvem denne mannen virkelig var:

My will is easy to decide
For there is nothing to divide
My kin don't need to fuss and moan
"Moss does not cling to a rolling stone."
My body? - Oh. - If I could choose
I would to ashes it reduce
And let the merry breezes blow
My dust to where some flowers grow

Perhaps some fading flower then
Would come to life and bloom again

This is my Last and final Will
Good Luck to All of you

Joe Hill

4 Comments:

Blogger Engeline said...

Ah. Det er det tøffeste testamente jeg har lest noensinne.

12:49 AM

 
Blogger Engeline said...

Et kjapt søk på bokklubbens sider ga meg masse titler av Joe Hill, med biografien

"Joe Hill burst onto the literary scene with 20th CENTURY GHOSTS, which won a clutch of major awards. It was followed by the brilliant supernatural thriller HEART-SHAPED BOX, which went onto the NEW YORK TIMES Top ten within a week of first publication. He lives in New Hampshire in the United States"

Muligens en annen Joe Hill.

1:13 AM

 
Blogger VALK said...

Jeg skal ikke prøve meg på noen historiske greier, men bare sitere Rudolf Nilsens dikt "Bekjennelse":

Jeg kjenner en mening med livet
Det er i de navnløses hær
å kjempe for arbeiderklassen
med tanke og sang og gevær

Jeg får veeeldig Ten Sing-feeling, men det er så flott og bra og vakkert at det må nevnes!

9:41 AM

 
Blogger Murat said...

Ja, de linjene av R.Nilsen burde sprayes på alle gatehjørnene i Bergen by ;)

12:35 PM

 

Post a Comment

<< Home