ja dom tål lite bly i nackarna

Monday, June 04, 2007

Endelig er de ferdig med piratgreiene


Jeg så den siste Pirates-filmen her om dagen. Det er kanskje den dårligste filmen jeg noen gang har sett frivillig. Den var retten og sletten bare kjedelig og dårlig. Skal en lage tre stk. av en film må det være fordi du har jævla mye på hjertet, mye du vil fortelle. Pirates er bare mer av det samme, egentlig ble jeg lei sånn ca. midt i den første filmen.
Dette er ganske viktig, for det viser hva som skjer når film og anna kultur bare har det formål å samle inn penger til griske kapitalister: et godt konsept blir blodtappa. Så lenge Disney-konsernet så at det var penger i å lage oppfølgere så bare kjørte de på, selvom det ikke var noe naturlig grunnlag for en oppfølger.
Det er litt som en stand-up komiker som slettes ikke er morsom og ikke forstår når han skal gå av scenen. Det er bare pinelig.

Men nok om det. Grunnen til at jeg egentlig skriver er fordi jeg er glad (!!), for når Johnny Depp endelig er ferdig med piratstrekene sine kan de sette igang filmingen av Rum Diary. Den er basert på en ganske ukjent bok som Hunter S. Thompson skrev da han var 22, men som ikke ble gitt ut før 1998. I mine øyne er boka den beste Thompson noen gang skrev. (jajaja .. jeg vet, Fear and Loathing er forferdelig artig og alt det der ... men poenget er at boka ikke sier meg noe ... bortsett fra konklusjonen som alle overser: den amerikanske drømmen finnes på et sirkus; den amerikanske drømmen er en bløff).
Boka er en kjærlighetshistorie fra Puerto Rico og handler om en amerikaner som reiser til byen San Juan for å jobbe i en liten lokal drittavis.
Det problematiske er kanskje at Depp skal spille rollen som hovedpersonen, Paul Kemp som befinner seg i slutten av 20-årene. Men kanskje sminke og andre triks kan få han til å se 15 år yngre ut.

Jaja, vi får se. Men les boka ihvertfall! Den eier. Den er enda ikke oversatt, men det kommer sikkert i forbindelse med filmen, siden at Johnny Depp tar i blir til gull.

Noe som er litt sprøtt er at dette var Thompson sin andre roman. Det er ikke så mange som vet det, men han skrev en bok som het Prince Jellyfish mens han jobbet som kopigutt hos Time Magazine. Boka er ikke utgitt og ingen vet noe særlig om den.
Tenk da, kanskje verdens beste journalist, en så stor forfatter som Hunter S. Thompson ikke fikk gitt ut alt han skrev.

Her er noen andre filmer jeg gleder meg til:

Sin City 2
Resident Evil: Apocalypse
Alien vs. Predator 2
Watchmen
Machete
Punisher 2

(ja, jeg vet, det er mange oppfølgere, men jeg skrev jo ikke at jeg er prinsipielt imot oppfølgere. Poenget er at disse filmene er stort sett basert på tegneserier som allerede er skrevet og de lages derfor for å fylle tomrom i historien, ikke smøre et nytt tjukt lag utover. ¿Comprende?)

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

møkka filmer kristian, møkka filmer!

3:29 PM

 
Blogger Murat said...

Det skrives "møkkafilmer" ..

Du er så amerikanisert at du deler opp ord.

Faen, hater amerikanisert ungdom! Kulturimperialisme :D

3:30 AM

 

Post a Comment

<< Home