ja dom tål lite bly i nackarna

Friday, April 18, 2008

Trotskistisk svada

Siste nummer av "Frontlinjer" ligger her på kontoret og av en aller annen grunn blar jeg litt i det. Det første som slår meg er at dette virkelig er middelklassekidsa i Oslo sitt blad. Her kan de skrive artikler om utenrikspolitiske stoff og fremstå som radikale. I virkeligheten vet ikke denne gjengen en dritt om verden der de sitter i sin priviligerte studenttilværelse.
Den selverklærte trotskisten, Lars Akerhaug er toneangivende i blekka og han har en lengre artikkel om solidaritetsarbeid, han konkluderer med:

"Initiativet, slagkraften og viljestyrken i dag i motstanden til folkene i Midtøsten, Latin-Amerika og sørøst-Asia."

Nei, jeg har ikke sitert han feil, han skriver faktisk det! Er det mulig å være så rasistisk at du utelater Afrika når du skal summere opp den antiimperialistiske motstanden i verden? Somaliere som hver eneste dag med livet som innsats fører en krig mot USAs store lakei i regionen, Etiopia. Akkurat nå som den rasistiske propagandaen mot Sudan trappes opp og kanskje vi står ovenfor en imperialistisk invasjon.
Eller Zanu-PF som i årevis har kjempet mot britisk imperialisme, noe som har kostet de internasjonal fordømmelse og økonomiske sanksjoner som totalt har ødelagt økonomien i landet.
Er det noen som historisk - og i dag - kjemper imot imperialismen må det da være det afrikanske kontinentet!

Lars skriver innledningsvis i samme artikkel:

"De nesten 40 000 frivillige som reiste for å delta i den spanske borgerkrigen er et eksempel på en form for solidaritetshandling med en enorm symbolverdi"

Det er vi enige om. Men de Internasjonale Brigadene hadde også en veldig praktisk funksjon, de avlastet regjeringstyrkene i feks. slaget om Madrid. Men teori er unyttig uten praksis og det er nettopp det denne intelektuelle guttegjengen i Oslo har misforstått, de er noen pratemakere som diskuterer høylytt, men sjelden gjør noe med det. Hvis denne gjengen vil gjøre noe for frigjøring i den 3. verden bør de reise ned til Somalia, der er nemlig den virkelige frontlinjen.

5 Comments:

Blogger Lars said...

Hallo.

Å peke på sentrene for motstanden mot imperialismen betyr ikke at jeg/vi underkjenner det som foregår i andre steder av verden. Men hvis vi skal snakke om områder som virkelig truer USAs verdensorden på offensivt vis, mener jeg vår analyse er korrekt.

Du gjentar en livsstilskritikk og tullete påstander om trotskisme. Det blir å slå inn åpne dører. Hvis du er så opptatt av å slåss for Somalia, hvorfor drar du ikke selv?

2:41 PM

 
Blogger Murat said...

Jeg har tenkt å slutte meg til de patriotiske kreftene i Somalia i sommerferien. Vil du bli med som tolk?

6:14 AM

 
Blogger Engeline said...

Jeg savner en oppdatering, min kjære! Om hva som helst. Jeg savner å lese deg på bloggveven, rett og slett.

3:11 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Må skjønne det, engeline, at nå er'n dau. Sommerferie i Somalia er ikke til å spøke med. Bleik som han er måtte han også ha en temmelig hard core islamist-guide, for ikke å forveksles med en vestlig hjelpearbeider. De gis jo, som kjent, midtskill tvers gjennom pannebrasken. Hard to get back from that, sjøl for en som ikke er en av middelklassekidsa fra Oslo...

Ellers er det jo artig at han som strålende eksempler på kamp mot imperialismen har pekt ut de mest korrupte, inkompetente og makthungrige grupperingene på kontinentet. Eneste kvalifikasjon som kreves for å havne i mujahedins stjernegalleri er visst enten å være i besittelse av et irrasjonelt hat mot USA eller et ønske om å holde vesten unna lenge nok til at man kan sjele alt selv.

Sjøl foretrekker jeg rasjonelt hat og ærlighet, men smak og bak... Én ting skal jeg gi deg, mujahedin: Opposisjonen til de jævlene du forguder er ikke mye å skryte av, heller. Uten at det gjør jævlene hverken til anti-imperialistiske martyrer eller maktsentre.

Uff, naturligvis, holdt på å glemme: "Kontra-imperialisme" ser også ut til å være et ideal hos somaliafareren vår. Å fordrive "vantro" småbønder for å bringe eiendommen deres inn under "den rette tro" er i så måte godt jobba fra den arabiske militsen i Sudan. Ekstra stjerne i margen for å ta kristne slaver og voldta kvinnfolka, slik at de kan få skikkelige, muslimske guttebarn? Klabert!

Gud vet at de må jo være hvite, slavene og kvinnene, siden de ikke er muslimer, så heia militsen i kamp mot hvit undertrykkelse og kristen faenskap!

Vent litt? Militsen lysere i huden enn de fordrevne, slavetagne og voldtatte? Faen! Ikke-muslim kan også bety animist? Dobbelt faen! *Bank hue i bordet!* Hvorfor kan /ingenting/ være enkelt?!? Det _må_ da være rasistisk å kritisere muslimer? Faen, faen, hvor er raddishåndboka? *bla frenetisk* *mumle* Rasisme, rasisme, hvor står det... Aha! Der: "Alt du ikke liker"! Groovy, man! Visste nok at de jævla animistene var noen rasistpikker! Hvor pokker er tjallen? Trenger å chille nå, ass!

*blås* Åsså de derre middelklassekidsa, ass! Veit jokke no om å værra skikkelig raddis, sånn som han derre typen fra sult som jeg etteraper nå om dagen! *glis!*

Vaffaen?!? Nazi? Han var NAZI? Hamsun? Men, faen, må jo værra raddis, han, når jei digger'n så jævli? OK, OK, får noia her nå, på skraphaugen med Sult. I det minste er jeg vel en skikkelig unnertrykka arbeiskar... ikke sant?!?!?

Men, seriøst, mudjahedin, det er mye god underholdning i deg! Har ikke lest så mye pretensiøst sludder på år og dag, jeg. I hvert fall ikke samlet på ett sted!

Som et hint om hvor i Afrika du kan finne kompetente anti-imperialister med håp om å lage annet enn faenskap for andre: Leit sør for DRC og ignorer Zimbabwe fullstendig. Noen av de politiske grupperingene i SA og Namibia, f.eks, er interessante. Husk at det trengs mer enn destruktive evner, om en skal stoppe USA.

Afrikas styrke må vokse fra sør mot nord, ganske enkelt fordi politisk styrke krever et materielt grunnlag og ideologi som ikke er styrt av religion. Det siste skal du leite lenge etter i nord, og det første har frihetsheltene dine lagt i grus for lenge siden, både i Somalia og Zimbabwe. Det krever mer enn stahet og brutalitet, skjønner du.

Ikke at det spiller noen rolle hva vi mener i Norge. Her får vi heller fokusere på vår egen rolle. I forhold til Afrika bør vi nok begynne med å støtte de som er undertrykt, uansett hvem som undertrykker dem. Deretter får vi støtte de frigjorte. Det blir bare latterlig når folk som oss skal bestemme hvem som er progressive og reaksjonære i Darfur. Særlig idiotisk blir det når vi (du) lar USA bestemme for oss (deg), ved å opptre som en omvendt værhane. Klarer vi å stoppe skytinga, kan vi heller spørre de som stikker hodet ut når det blir stille. Bedre enn å spørre Bush, ikke sant?

8:38 PM

 
Anonymous Anonymous said...

For det første - han er ikke dau. Tvert imot er han svært så produktiv. Og jeg er litt overrasket over at du slenger ut et piskeslag i min retning også - om jeg personlig ønsker meg en oppdatering, så er vel det strengt talt min sak? Du trenger jo ikke lese det kommende innlegget? (Og har du problemer med CheCola?)

Videre: Min første reaksjon på innlegget ditt var noe sånt som "du verden! Så lange kommentarinnlegg kommer ikke engang jeg med! Her har han truffet en nerve hos noen". På tross av at du skriver langt og til tider velformulert, så greier jeg ikke helt å henge med. Når du kaller deg "anonym" vet jeg selvsagt ingenting om deg, så jeg lurer på - har du for eksempel lest det nummeret av "frontlinjer" som dette innlegget handlet om?
Den gjennomgående ironiske tonen din gjør det i det vanskelig å skulle lese det du skriver seriøst og som konstruktiv kritikk, og hvis det ikke er ment konstruktivt, hva er så formålet? Å slenge ut dritt til hvem som helst, den som måtte sitte nærmest? Hvis jeg forsto deg rett, konkluderte du med at hele bloggen er pretensiøst bullshit, kort oppsummert. Det fremstår for meg som at du svippet innom her, leste dette ene innlegget og gjorde deg opp en klar mening, plasserte forfatteren i en stereotyp raddisboks, mer basert på din egen forutinntatthet enn på hva som faktisk står her.

3:54 PM

 

Post a Comment

<< Home