ja dom tål lite bly i nackarna

Sunday, November 26, 2006

Begrensede reserveringer

Ok? Hva er greia? Her sitter jeg å reserverer ting på biblioteket over nettet, legger planer for hva jeg skal lese i desember. Det er en kald og våt måned, så jeg forbereder meg som vanlig godt. Så helt ut av det blå, som et lyn fra klar himmelen sier det fordømte nettbiblioteket:

"Du har dessverre maks antall tillatte reserveringer(10) innenfor kategori Bøker."

Hæ? Leste jeg riktig? Sier DU - en maskin - til meg at jeg ikke får reservere mer enn ti bøker om gangen? Hva er ærlig talt det verste som kan skje? At jeg leser flere bøker enn hva som er godt for meg? At jeg spekulerer i reserveringene og lagrer opp masse bøker hjemme bare for å irritere hun som står bak meg i køen?

Altså, jeg forstår at det finnes en øvre grense på antall reserveringer på DVDer og CDer, det tar jo toppen to timer å se en film, med mindre du er en sånn fæl røyker for da kan det ta lengre tid, men vi vil jo ikke standarisere tiden etter røykerne, det ville jo være å la røykerne sette standarer og det er ikke bra. Dette er noe som irriterer meg forøvrig: La oss si at du har en gjeng over på en hyggelig kveld med popcorn og DVD: 30 min. ut i filmen når alle har setti seg til rette og er iferd med å danne seg en oppfattning av plottet, så kommer den ene forbanna røykeren i rommet: "kan'ke du sette på pause, jeg skal bare ta en røyk". Hva er det for noe tull? Bare fordi du har et perverst behov for å ødelegge lungene dine og forkorte livet ditt med noen år, så skal vi andre sitte å vente på deg? Det er tull! Vi må slutte å la røykerne kontrollere oss, begrense livene våre og suge ut livskraften av en hyggelig kveld med DVD og popcorn.
Det var en digresjon, poenget er dette: bøker er et veldig tidskonsumerende medium og folk (kjedelige folk - som meg) leser toppen 3-4 bøker i uka, andre dødelige nøyer seg kanskje med èn god roman. De ligger foran peisen og koser seg med en nydelig John Irving eller en spennende Liza Marklund, de deltar ikke i en ond konspirasjon mot biblioteket, der de resereverer flere bøker enn de trenger. Ingen gjør det. Folk som gjør sånt er unge wannabe-gangstere i 14-årsalderen som bruker Fububukser og pannebånd og jeg beklager å si det, men uansett hvor mye vi ønsker at disse folka skulle henge på biblioteket, så gjør de ikke det. De står faktisk å pimper ikke så langt unna, utenfor Bystasjonen for å være mer nøyaktig. Folka som går på biblioteket er ikke drittunger som tægger ned byen vår med uforståelige bokstavsammensetninger! Vanlige folk leser bøker for å slappe av, stimulering av fantasien, for å kose seg, det er faktisk en ren og edel handling som forstyrres og blir mistenkeliggjort av Biblioteket gjennom sine begrensede reserveringer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home