ja dom tål lite bly i nackarna

Friday, November 17, 2006

En sang sang i dusjen om de tapte mulighetene


Etter en runde med trening befant jeg meg i dusjen (dvs. jeg ønsket ihvertfall å overbevise meg selv om at det var trening jeg holdt på med). Til min store overaskelse sto jeg å gaulet ut "It aint med Baby", ja, jeg sang i dusjen. Det er i og for seg ikke uvanlig, jeg pleier å synge i dusjen når ingen kan høre meg. Det som slo meg var sangvalget, Bob Dylan som forteller sin kjære at hun må gå fordi hun ser etter en helt annen, er kanskje ikke det mest oppløftende å synge i dusjen.

Når George Jung (spilt av Johnny Depp) står tiltalt for narkotikasmugling i filmen Blow siterer han noen linjer fra låta. Det er i en slik sammenheng sangen må forståes, hvordan menn tabber seg ut om og om igjen og når muligheten for å gjøre det opp igjen og fikse alt står rett foran dem så dummer de seg ut enda en gang. Det er en sang om de tapte mulighetene, om ikke å forstå hva som skjer rett foran øynene dine tiltross for at det er så åpenbart for alle andre.

Go melt back into the night, babe,
Everything inside is made of stone.
There's nothing in here moving
An' anyway I'm not alone.
You say you're looking for someone
Who'll pick you up each time you fall,
To gather flowers constantly
An' to come each time you call,
A lover for your life an' nothing more,
But it ain't me, babe,
No, no, no, it ain't me, babe,
It ain't me you're lookin' for, babe.

Les resten av teksten her, men først og fremst: last den ned på en ulovlig nedlastningside, Limewire feks.. Mens du er igang kan du jo høre på Johnny Cash og June Carter sin tolkning av sangen også.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home